Sökmotoroptimeringen idag

För att sökmotoroptimera finns det en hel mängd tekniker man kan använda sig av, som är godkända av webbläsarna och kan öka ens chanser till bra placering i sökresultaten.

Länkstruktur

Hur man väljer att länka mellan de olika sidorna en hemsida består av kan spela stor roll. Länkstrukturen handlar alltså om den interna strukturen. Den typen av länkande och hur man valt att lägga upp det hjälper användare att hitta vidare till mer material de kan vara intresserade av, men en annan effekt är att google kan indexera de olika sidorna på siten. Tilll exempel räknas en sida med många interna länkar som viktig. Några tips för länkstrukturen:

Gör det till en vana att internlänka från blogginlägg eller från brödtexter på sidor med information, så de viktigaste sidorna på siten lyfts fram.

Variera ankartexterna och vilken längd de har, använd ibland sökordet och ibland text av typen “läs mer” eller “klicka här”.

Länka inte överdrivet mycket, i ett blogginlägg på 600 ord kan det vara lagom att länka 1-3 gånger. Man kan då också ha i tanken att den första av de länkarna får mest tyngd.

Ankartexter

Ankartexten är den text som används i en länk, alltså de ord som leder en vidare till en annan sida om man klickar på dem. Man kan använda dem i sin SEO-strategi, men eftersom det är en strategi som missbrukats behöver man vara försiktig med att använda sina sökord alltför ofta i ankartexter. En länkning med variationer och där texten känns naturlig är bäst.

Metadata

Metadata är en text som ligger i koden och inte syns för den som läser på en hemsida. Sökmotorerna ser texten och använder den när de indexerar en sida. Exempel på metadata:

Meta beskrivning / description är en kort beskrivning av sidans innehåll.

Meta nyckelord / keywords innehåller de sökord man valt för sidan.

Meta robots är instruktioner till sökmotorernas spindlar och visar hur och om de ska indexera sidan.

Bildoptimering

Om man vill använda bilderna i sin sökmotoroptimering finns det några saker man kan tänka på. Sökmotorerna har blivit bättre på att läsa bilder, men de har fortfarande svårare för det än för att läsa av text. När bilden som används och texten runt den stämmer överens kommer webbläsaren ha lättast att indexera bilden. En annan sak man kan tänka på är vilket namn man använder på bildfilen. Också genom namnet kan man hjälpa sökmotorerna att förstå vad bilden föreställer. En tredje faktor är ett alt-attribut som går att lägga in i koden, och som är ett ord eller en mycket kort text som beskriver vad bilden föreställer. (Att lägga till många ord eller beskrivningar i alt-attributet kommer inte uppskattas av sökmotorerna, så man bör hålla det kort.) Title-attributet kan användas för bilder, men spelar ingen större roll i förhållande till sökmotorer.