Sociala media – bättre i uppärksamhetssyfte

Det finns en del olika trick man kan använda sig av om man vill synas och få uppmärksamhet i sociala medier. Ett av de vanligaste är att provocera eller ställa till bråk, det finns alltid människor som blir intresserade av att delta då, både att försvara en och att säga emot en. Och ju fler som engageras, gillamarkerar eller svarar, desto fler andra kommer se ens inlägg. Man hamnar dessutom högre upp i de sociala mediernas olika sätt att ranka inlägg, så att det är större chans att det man skriver hamnar högt upp i människors flöden.

Bättre metoder än att starta bråk

Trots allt är det väl relativt få av oss som gillar att bråka, och om man har något särskilt innehåll man vill sprida så är det inte säkert att konfliktsökande tjänar ens intressen. Andra trick man kan använda sig av är:

Posta bilder och videor, det drar uppmärksamheten till sig.

Re-posta andra personers inlägg. På de flesta sociala medier är det möjligt, och det kan göra att man får uppmärksamhet.

Kommentera och gilla andras innehåll. Det heter sociala medier av en anledning, ju mer social man är, desto större chans är det att andra blir intresserade av att följa en och läsa eller kolla på det man postar.

Skapa bra innehåll. Tänk efter och läs igenom texten en extra gång, gör snygga bilder, försök skapa något eget och speciellt. Allt som handlar om att leverera bra kvalitet gör att människor blir intresserade av det man postar.

Använd hashtags. Använd de taggar som finns för olika ämnen, det är ganska många som klickar på dem och då kommer se det du postat.

Posta inlägg på rätt tider. Håll koll på när dina läsare läser och gillar som mest, och se till att posta dina allra bästa inlägg då. 

Annonser kan också vara ett bra sätt att snabbt få mer uppmärksamhet.

Sociala medier jämfört med SEO

Om man jämför hur man ska tänka i sociala medier med hur SEO funkar är det helt olika. Med sociala medier är det viktigt vad som händer här och nu, med direkta reaktioner och kommunikation med användare. Att få uppmärksamheten och lyckas hålla kvar den. Med SEO handlar det istället om ett långsiktigt jobb där sökmotorerna med tiden ska ranka en högre så man hamnar i ett bättre läge bland sökträffarna. Kortsiktig uppmärksamhet behöver inte påverka det alls, medan det är grunden för aktivitet i sociala medier.