SEO:s historia

 

Vad är SEO?

SEO står för engelskan Search Engine Optimization – sökmotoroptimering. Efterledet “optimering” syftar på att man anpassar hemsidors text och innehåll så att en sökmotoranvändare hittar till hemsidorna. Idag är den mest kända sökmotorn Google som har en marknadsandel i Sverige på ca 95 procent. Att googla har blivit synonymt med att leta efter något med hjälp av en sökmotor. I olika länder så kan emellertid olika sökmotorer användas, bland annat så är Baidu marknadsledande i Kina medan i Ryssland så används ofta sökmotorn Yandex.

Sökspindlar letar efter nya webbsajter

Målet med en sökmotor är att samla information från alla väldens sajter och sedan presentera den insamlade information på ett relevant sätt. Sökspindlar används för att samla in information. Detta är sökrobotar som navigerar runt på internet och upptäcker nya sajter. Sökspindlarna klickar på länkar och samlar in information som sedan används när du gör en sökning. Informationen samlas i en stor databas och det är detta index som används när du använder en sökmotor.

Länkkataloger användes först

Ifrån början när internet startade så använde surfare länkkataloger för att hitta till hemsidor som innehåll den information som de letade efter. Dessa länkkataloger funderade som en telefonkatalog och samlade adresser till olika webbsajter. Användarna fick ofta själva lägga till sin sajt till länkkatalogerna, vilket innebar att de fanns få länkkataloger som innehöll tillräckligt många webbsajter för att vara intressanta.

Sökmotorer började dyka upp vilket hjälpte till att göra internet mer användarvänligt för privatpersoner. AltaVista, Webcrawler och Yahoo är några sökmotorer som blev kända på 90-talet. Idag så fungerar inte tekniken som användes av AltaVista på 90-talet med Googles Sökmotoroptimering.

Den första stora sökmotorn

AltaVista startade 1995 skapades av forskare i Palo Alta i Kalifornien, vilket gav upphov till namnet. AltaVistas hemsida blev en omedelbar framgång och från 300. 000 träffar den första dagen till mer än 80 miljoner träffar per dag två år senare. Möjligheten att söka på nätet blev intressant och för företag började intressera sig för sökordsoptimering. Efter ett tag så förlorade emellertid AltaVista marknadsandelar till Google och den såldes till Yahoo som behöll varumärket men baserade alla sina sökningar på sin egen sökmotor. Tjänsten stängdes av Yahoo 2013 och sedan dess så har domänen omdirigerats till deras egen sökwebbplats.

Viktigt med SEO

SEO är viktigt oavsett om du har en webbshop, ett litet tjänsteföretag eller om du bloggar om ditt favoritämne. Se till att din webbplats innehåller olika sökord som en potentiell användare kan tänkas knappa in för att hitta till din webbplats.

Om du hamnar på första sidan på Google träfflista så kan du räkna med betydligt mer trafik till din webbplats. Ordningen i Googles sökresultat bestäms av över 100 olika faktorer. Google algoritm PageRank är hemlig men den rankar bland annat antalet meningsfulla länkar har stor betydelse. Det gäller således att synas i rätt sammanhang.