Google kan vara stränga

När man jobbar med sökmotoroptimering är det lätt att försöka tänka ut genvägar, eller hitta sätt så ens sida lättare blir placerad högt. Man vill hitta de blinda fläckarna som algoritmen som rankar sidorna inte har med, och som man då kan använda sig av. Det är en bra tanke, men det kan straffa sig. Google och andra sökmotorer jobbar hela tiden för att motverka den typen av lösningar, och när de insett att ett nytt trick används kommer de göra vad de kan för att hindra att det fortsätter användas.

Vad riskerar man?

Det man framförallt riskerar är att google tar till en “manuell åtgärd”. De flesta sidor som är spam hittas automatiskt och flyttas då långt ner i sökresultatet, men om någon anmält ens sida eller om den på annat sätt blivit påkommen med att kanske inte följa riktlinjerna, så sker en manuell granskning. Kommer granskaren då fram till att man inte följt riktlinjerna så kan man antingen flyttas ner eller helt plockas bort från listan med sökresultat. Om man plockas bort kan alltså ingen hitta ens sida när man googlar, ens om de orkar scrolla sig ner till de allra sista träffarna.

Man får meddelande om vad som behöver åtgärdas, och efter att man gjort det kan man begära att sidan ska omprövas, och då kan den bli godkänd på nytt. Det kan ta lite tid, och att för en tid inte finnas med på google är inte särskilt bra, oavsett vad det är för verksamhet man driver.

Exempel på saker som bryter mot riktlinjerna

  • Att skapa sidor som har lite eller inget eget innehåll alls.
  • Att ha sidor med automatiskt genererat innehåll.
  • Sidor med dold text eller dolda länkar.
  • Sidor där man blir omdirigerad på ett vilseledande sätt.
  • Sidor med skadligt innehåll, till exempel innehåll som sprider virus.
  • Att delta i länksystem.
  • Cloaking, text som sökmotorernas robotar ser, men inte användarna.
  • Innehåll som duplicerats.
  • Öppningssidor, att man till exempel skapar många olika sidor för olika sökord och där man sen omdirigeras till samma sida från allihop.
  • Att man skickar automatiska sökfrågor till google.
  • Sidor som är fyllda med irrelevanta sökord.
  • Att delta i ett partnerprogram utan annat mervärde än att man ska rankas högre av sökmotorer.

Använder man sig av någon av de metoderna kan google alltså för en tid stänga av ens sida så den inte visas bland sökträffarna.